Kapal Karam

•July 1, 2011 • Leave a Comment

Seorang lelaki bersadai di pinggir sebuah pulau. Dia satu-satunya mangsa kapal karam yang terselamat dan masih hidup.

Apabila menyedari bahawa dia hanya seorang diri di pulau kecil dan terpencil itu, dia berdoa kepada Allah setiap hari supaya menyelamatkannya.

Di samping itu, dia tidak putus-putus meninjau laut yang bagai tidak berpenghujung itu dengan harapan ada kapal yang lalu dan dapat menyelamatkannya. Namun, segala harapannya tinggal harapan.

Akhirnya lelaki tersebut membina sebuah pondok kecil di tepi pantai sebagai tempat berteduh daripada terik matahari di siang hari dan berlindung daripada dingin bayu malam.

Suatu hari, dia meredah hutan untuk mencari sumber makanan. Sebaik pulang, dia mendapati pondoknya terbakar hangus. Tiada apa yang tinggal keculi abu hitan dan asap berkepul-kepul naik ke langit.

Lelaki tersebut terduduk, merenung nasibnya yang malang, dia mula mempersoalkan takdir malang yang menimpa. “Kenapalah nasib aku begitu malang sekali? Kenapalah Allah uji aku sampai tahap ini? Kenapa aku??”

Petang itu, sedang dia berehat di bawah sepohon pokok kepala, dia ternampak kelibat sebuah kapal dari jauh seolah-olah menuju ke arah pulau itu. Sehabis daya dia menjerit-jerit sambil melambai-lambai dengan harapan pengemudi kapal nampak akan kehadirannya di pulau itu. Jelaslah kapal itu memang menuju ke pulau itu.

Akhirnya lelaki tersebut diselamatkan dan dibawa naik ke kapal dan diberi makanan dan minuman. Namun dia berasa hairan bagaimana kapten kapal tahu dia berada di pulau itu. Dia bertanya kepada kapten itu: “Macam mana tuan tahu ada orang tersadai di pulau tu?”

Kapten kapal lalu menjawab: “Kami ternampak asap dari pulau ini. Sebab itu kami menukar haluan ke sini kerana mungkin ada seseorang yang memerlukan bantuan.”

PENGAJARAN: Jangan sekali-kali mempersoalkan apa yang telah Allah tetapkan untuk kita. Allah lebih mengetahui apa yang terbaik buat hambaNya. Boleh jadi sesuatu yang kita pandang sebagai musibah hari ini merupakan sesuatu yang memberi keuntungan di kemudian hari.

Oh,my Lord…

•May 15, 2011 • Leave a Comment

Lord give me the strength

To make it through another day.

To make the right decisions,

And see the light to guide my way.

…………

Lord give me the wisdom,

To make the right choices.

To hear sound advice,

And hear gentlest of voices.

……….

Lord give me the love,

That holds me safe and warm.

To walk a thousand miles,

And give me shelter from the worst storms.

…………..

Lord give me the safety,

Of your wisdom, strength and love.

To be brave to live through each day,

With divine care from above.

……

•May 4, 2011 • 1 Comment

Alhamdullillah ptg ni,ak sempat bertegur sapa ngan sahabatku Ali(bukan nama sbenar) selepas solat asar di surau centrepoint fakulti perubatan, beliau ini seorang yg sngt ak respect, hebat ilmu agama Islam & banyak kali memberiku nasihat & cerita berkenaan dngn Islam,.Walaupun berbeza negara,budaya & umur, beliau tetap menganggapku seperti ahli keluarganya, MasyaAllah,itulah indahnya islam ini..

Selepas tamat solat asar,
Ak: Assalamualaikum warahmatullah, assalamualaikum warahmatullah…
Selepas habis memberi salam, ak terus baca ayat Kursi & disertai dngn doa..selepas abes doa..
Ali: Assalamualaikum, how are u?
Aku: Waalaikumussalam, alhamdulillah, fine..
Ali: I want to apologize for the incident that happened last week, i hope u & hatim don’t take it seriously,i was very guilty..
Ak: Never mind, Allah know everything better than us,.:)
Ali: syukran,eh wat about ur study, ok?
Ak: InsyaAllah, i’ve exam nex week, monday-wednesday..
Ali: oh i see,ok2, u should be excellent as u’re a muslim,right..
Aku: InsyaAllah..
Lepas tu ak minta diri untuk pegi makan..masa ada kt luar,ad seorang abg( ‘abu’ bukan nama sebenar) tegur ak & bertanye
Abu: Ape yang kamu borak ngan org tadi(Ali)
Aku: saje je borak ngan die, saya dh lme kenal dgn die
Abu: xde, kamu kene berhati-hati ngan die tu,die ‘WAHABI’
Lepas abg tu ckp pekataan Wahabi, ak terus beredar dri situ..

MasyaAllah, kadang aku terfikir, mengapa umat islam kian berpecah kepada banyak cabang, Tidakkah bleh perpaduan yg jitu dijiwa umat2 tslam ini?tanpa ad sebarang label yg diletakkan ke atas sesuatu golongan seperti wahabi..

Teringat ak akn satu kata2 imam Syafie..Sewaktu beliau dituduh dngn sebutan Rafidhah,maka imam membantahnya dngn mengatakan
“Seandainya Rafidhah artinya mencintai keluarga Muhammad, maka saksikanlah oleh jin & manusia bahawa saya adalah penganut Rafidhah.”

Wallahu a’lam,..

Celoteh hati..

•April 6, 2011 • 1 Comment

“Alhamdulillah..Ya Allah..;)”

erm..terdetik hatiku bile bce2 comment sahabat2 ana di salah satu group dlm FB, acap kali, ana berfikir, alangkah baiknya kalu semua org mempunyai kefahaman Islam yg mantap,pasti Khilafah Islam dapat ditegakkan semula…Benarlah firman Allah dalam surah al-an’am,ayat 125:
Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya Ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam; dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya Ia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya). Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang-orang yang tidak beriman.

terigat ana satu lirik lagu hijjaz:

Dinginnya menyentuh di jiwa
Menyingkap jendela hati
Itulah setitis hidayah
Membasahi gersang di jiwa

Begitu hakikat hidayah,mampu mengubah kehidupan yg sengsara,pnuh maksiat kpd kehidupan yg lebih bermakna di sisi Allah…

Walau mcm mane pn seseorang tu, kalu Allah menghendaki limpahan hidayah ke atasnya,ianya pasti berlaku,Ya Allah, engkaulah yg berkuasa atas segala-galanya..teringat ana akan satu kata-kata yg diucapkan oleh seorang ustaz;

“Jangan kite sesekali menganggap diri kita mulia dari orang laen, kerna perjalanan hidup kita ini penuh onak duri yang berliku, terkadang iman kita akn bertambah, terkadang ianya akan berkurang, bayangkan kalau Allah menarik nyawa kita dikala kita berada pada takat iman yang rendah, nauzubillah, minx2 dijauhi..”

“Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan karuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; karena sesungguhnya Engkau-lah Maha Pemberi (karunia).”Ali-imran,ayat 8..

Begitulah peri pentingnya dakwah islam ini, tpi kne igat!!!,bknlah kita yg berdakwah ini yg memberi hidayah kpada seseorang, kita hanya berusaha memyampaikan Islam itu, dan Allahlah yang memberi hidayah..& lagi satu, dakwah Islam ini bknlah sesuatu yg kita ingin didoktrinkn, tapi untuk memberi kefahaman yg jitu pada seseorang itu, percayalah kefahaman dan penghayatan itulah yang akhirnya akan melahirkan keikhlasan pada setiap hati insan itu..;)

..~kekuatan~..

•March 25, 2011 • 3 Comments

Uish..lme dh xbkk blog nie,asik bace blog org laen jer..,k la, pagi ni terdetik plak hati ingin menulis sesuatu yg insyaAllah dpt memberi serba sedikit manfaat kpd si pembaca..hayati!!

Untuk Semua…

Ada kekuatan di dalam Cinta,

Orang yang sanggup memberikan cinta
adalah orang yang kuat
Karena ia bisa mengalahkan keinginannya
Untuk mementingkan diri sendiri…

Ada kekuatan dalam Tawa Kegembiraan,

Orang tertawa gembira adalah orang yang kuat
Karena ia tidak pernah terlarut dengan tantangan
dan cobaan…

Ada kekuatan di dalam Kedamaian Diri,

Orang yang dirinya penuh damai bahagia adalah orang yang kuat
Karena ia tidak pernah tergoyahkan
Dan tidak mudah diombang-ambingkan…

Ada kekuatan di dalam Kesabaran,

Orang yang sabar adalah orang yang kuat
Karena ia sanggup menanggung segala sesuatu
Dan ia tidak pernah merasa disakiti.

Ada kekuatan di dalam Kemurahan,

Orang yang murah hati adalah orang yang kuat
Kerana ia tidak pernah menahan mulut dan tangannya
Untuk melakukan yang baik bagi sesamanya…

Ada kekuatan di dalam Kebaikan,

Orang yang baik adalah orang yang kuat
Karena ia bisa selalu mampu melakukan yang baik bagi semua orang.

Ada kekuatan di dalam Kesetiaan,

Orang yang setia adalah orang yang kuat
Karena ia bisa mengalahkan nafsu dan keinginan pribadi
Dengan kesetiaannya kepada Allah dan sesama…

Ada kekuatan di dalam Kelemah Lembutan,

Orang yang lemah lembut adalah orang yang kuat
Karena ia bisa menahan diri untuk tidak membalas dendam…

Ada kekuatan di dalam Penguasaan Diri,

Orang yang bisa menguasai diri adalah orang yang kuat
Karena ia bisa mengendalikan segala nafsu keduniawian…

p/s: percaya pada diri, letakkn kebergantungan kita hanya kepada Allah dlm stiap perkara yg dilakukan..:)

…Muhasabah Diri…

•February 18, 2011 • Leave a Comment

“Ya Allah, byknye pokok tumbang pagi ni, abeh sume..”terdetik di hati dlm perjalanan ke lecture hall pagi tdi..Bnyk persoalan mula timbul dan insyaAllah ingin dikongsikan bersama teman-teman.

Semalam sempat ana terbace dalam fb, Allah berfirman dalam surah al Ankabut:40 ”

Maka masing-masing Kami binasakan Dengan sebab dosanya, Iaitu di antaranya ada Yang Kami hantarkan ANGIN RIBUT menghujaninya Dengan batu; dan ada Yang dibinasakan Dengan letusan suara Yang menggempakan bumi; dan ada Yang Kami timbuskan Dia di bumi; dan ada pula Yang Kami tenggelamkan di laut. dan (ingatlah) Allah tidak sekali-kali menganiaya mereka, akan tetapi merekalah Yang menganiaya diri sendiri.

Untuk pengetahuan semua, smlm merupakan penamaan calon bagi Pilihan Raya Kampus UM untuk sesi yg baru, namun terdapat sedikit ketidak adilan sewaktu ianya berlangsung, yang nampak amat memihak hanya kepada satu pihak sahaja.. dan ketika itulah, berlaku beberapa siri bantahan oleh pihak Pro Mahasiswa dalam menegakkan keadilan dalam PRK ini..Walaubagaimana pun, ianya tidak selesai sampai ke lewat petang..(untuk maklumat lanjut boleh ke http://www.malaysiakini.tv/video/21052/pro-mahasiswa-.html)

Bukanlah hanya isu PRK yang ana ingin bangkitkan, malah isu-isu lain yang tidak mengamalkan keadilan bagi sume pihak..sewaktu angin kencang melanda sekitar KL semalam, ana sempat berada di gazebo (depan Kompleks Perdana Siswa) bersama-sama dengan aktivis-aktivis ProM, ana lihat sendiri bagaimana angin yang kencang itu meniup dan ana sendiri hampir-hampir jatuh ke bawah, disbbkan oleh angin itu..Hanya dengan angin yang diutuskan oleh Allah, boleh menimbulkan rasa ketakutan dalam diri ini.. lihatlah pokok dan segala bende yang tumbang atau rosak, adakah Allah hanya trunkan ribut itu untuk menumbangkan pokok2 itu?? Fikirlah teman-teman sekalian, pokok yang taat dan patuh kepada Allah, sering kali bertasbih kepada Allah, namun tertumbang disebabkan oleh kerja-kerja manusia di bumi ini yang tidak mengikut undang-undang Allah.. igatlah kita akan selalu diawasi oleh Allah, pastikanlah segala kerja atau perbuatan yang kita lakukan berlandaskan AlQuran dan Assunnah, semoga dengan keduanya, kita akan selamat dunia dan akhirat, sekadar perkongsian..sekian

..m√ľnchausen..

•January 6, 2011 • Leave a Comment

munchausen?? pelik nme nie..mcm bahasa german bunyi nye,..
walaupun bunyi nye pelik, tapi sering berlaku pada orang-orang yang kesunyian, amat memerlukan PERHATIAN dari orang..
munchausen ini adalah sebenarnya sejenis sindrom yang boleh dijumpai di hospital..pesakit-pesakit ini sering ke hospital dengan pelbagai simptom2 yang pelik dan kadang2 tak boleh dikenal pasti oleh doktor..kadang-kadang boleh membingungkan doktor untuk meng’diagnosis’ segala simptom tu,hehe, pelik..
untuk ketahui dengan lebih lanjut, boleh la layari website nie: http://psipum.org/sindrom-munchausen-merawat-yang-tersembunyi/

sekadar perkongsian, semoga bermanfaat untuk semua…